Výroba nestandardních kluzných ložisek pro opravy
Oprava klikového mechanizmu je nemyslitelná bez montáže nových ložisek. V případě, že lze použít standardní ložiska od výrobce motoru, není problémem tyto opatřit. Jen je třeba vědět jakou barvu objednat, neboť ložiska jsou tříděna do různých tolerancí nominálního rozměru. Nejde tedy o výbrusová ložiska, ty výrobce nedodává.
V případě, že oprava klikového hřídele byla provedena přebroušením a následnou nitridací poškozeného čepu, vyrábím nestandardní ložiska větší tloušťky. Jen pro ilustraci uvádím, že používám více než 20 druhů materiálů. Důležité je správné předpětí ložiska, správná vkládací vůle a správný geometrický tvar ložiska i ojnice.
Některé motory mají valivé uložení klikových hřídelů nebo ojnic. I zde existuje více alternativ pro opravy. Zvláště valivé uložení ojnic často působí problémy. Ojnice lze při opravách uložit prostřednictvím jehlových klecí nebo sypaných jehel. Pro oba případy platí jiná pravidla. Vždy je ale nutné použít vhodné, tepelně zpracované materiály pro pouzdra ojnic i čepy. Obvykle používám ložiskové materály 14 109 a 14 209, popř. i jiné kalitelné materiály. Správná vkládací vůle, přesný geometrický tvar a tvrdost 60 HRc jsou další nezbytnou podmínkou úspěšné opravy.